Πέμπτη 15 Μαρτίου 2007

iquado+dreyk


O Dreyk The Pirate και ο Iquado είναι δύο από τους νεαρούς graffiti artist που κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης και στολίζουν τους τοίχους των εγκαταλελειμμένων κτιρίων με πολύχρωμα σχέδια. Στα Εξάρχεια μπορείς να πετύχεις τη δουλειά τους σε αρκετά σημεία, δίπλα-δίπλα· ο Dreyk ζωγραφίζει πειρατές, γοργόνες και χταπόδια και ο Iquado ροκαμπιλάδες και πορτρέτα-καρικατούρες από femmes fatales, με έντονη την αισθητική των κόμικς. Τους ζητάμε να φωτογραφηθούν μπροστά απ’ τα έργα τους και μας οδηγούν στα σημεία γύρω από την πλατεία που έχουν ζωγραφίσει μαζί. Η περιοχή είναι γεμάτη παρκαρισμένα αυτοκίνητα που κρύβουν τα graffiti και κάνουν τη φωτογράφηση δύσκολη, οι περαστικοί έχουν πάρει είδηση τι συμβαίνει και περνούν μπροστά από τον φωτογράφο διακριτικά, παρατηρώντας τα σχέδια στον τοίχο. Τα δυο παιδιά προσπαθούν να κρύψουν τα πρόσωπά τους.
Ο Dreyk είναι 21 και ο Iquado 23 χρονών. Τους ρωτάω γιατί επιμένουν να ζωγραφίζουν στο κέντρο της πόλης, ενώ στις άλλες μεγαλουπόλεις το graffiti είναι κυρίως υπόθεση των προαστίων. «Και τα δικά μας προάστια είναι γεμάτα με graffiti, απλά το 80% είναι νόμιμα, σε σχολεία και τοίχους που ο κόσμος δεν βλέπει καθημερινά» μου λέει ο Iquado. «Όσον αφορά το κέντρο, επειδή από εκεί περνάνε άπειροι άνθρωποι όλο το 24ωρο είναι πόλος έλξης για τους γκραφιτάδες, είναι πρόκληση να δείξουν εκεί τη δουλειά τους. Υπάρχει πάντα πολύς κόσμος, είναι παράνομα και ξέρεις ότι πρέπει να δουλέψεις πολύ γρήγορα· αυτή η δυσκολία κάνει την πράξη ακόμα πιο ελκυστική».
«Το graffiti στην Αθήνα γίνεται σιγά-σιγά τόσο ξεχωριστό όσο πουθενά αλλού, εξαιτίας του σκεπτικού του Έλληνα : "ο καθένας κοιτάει την πάρτη του". Φτάνεις στο σημείο να μπορείς να ζωγραφίσεις μέσα στο κέντρο σχεδόν οπουδήποτε, οποιαδήποτε ώρα. Στο εξωτερικό είναι αρκετά πιο δύσκολο να γίνει αυτό», προσθέτει ο Dreyk.
Μιλάμε για το hip του κέντρου και την άνθηση του downtown. Συμφωνούν κι αυτοί ότι η επιστροφή στο κέντρο έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. I: «Το κέντρο γενικά είναι κάτι σαν meeting point» μου λένε. «Πας στο κέντρο για να δεις κόσμο, τους φίλους σου… Ξέρεις ότι σίγουρα θα βρεις κάποιον να αράξεις και να περάσεις καλά. Κι επίσης, οι περισσότεροι χώροι διασκέδασης βρίσκονται στο κέντρο και όλα τα events γίνονται εδώ».
D: «Το κέντρο είναι το καλύτερο μέρος για να δεις όλα τα είδη κουλτούρας. Τα Εξάρχεια ήταν πάντα μια ιδιαίτερη περιοχή, λόγω της ιστορίας τους σαν περιοχή, τα στενάκια με τους γραφικούς πεζοδρόμους και σπίτια και του κόσμου που κυκλοφορεί εκεί. Έγινε hip λόγω ανάγκης του κόσμου για κάτι διαφορετικά».
–Είναι επικίνδυνο το graffiti στην Αθήνα; Υπάρχει graffiti που ενοχλεί;
–I: Από τη στιγμή που είναι παράνομο, γίνεται και επικίνδυνο. Αν πιάσουν κάποιον επ’ αυτοφόρω μπορεί να τρέχει στα δικαστήρια και να πληρώνει πρόστιμα. Είναι ένα ρίσκο. Το graffiti από μόνο του είναι ένα μήνυμα και υπονοεί την ύπαρξη του ανθρώπου που το έκανε, ο οποίος θέλει να δείξει την παρουσία του και τη διαφορετικότητά του στους υπόλοιπους. Πολλές φορές υπάρχουν συνθήματα που συνοδεύουν τα graffiti, απλώς οι άνθρωποι δεν τους δίνουν σημασία, έχουν άλλα προβλήματα στο κεφάλι τους…».
–Πώς σας αντιμετωπίζει ο κόσμος; Αν σας «πιάσουν» την ώρα που φτιάχνετε το έργο, πώς αντιδρούν συνήθως;
–I: Στον περισσότερο κόσμο αρέσει το graffiti και μας ενθαρρύνει κι από πάνω! Άλλοι, επειδή βλέπουν όλες αυτές τις μουντζούρες, τα συνθήματα και τις υπογραφές, θεωρούν ότι η δουλειά μας είναι κάτι τέτοιο και τρώμε χοντρό κράξιμο».
-D: Ο κόσμος έχει αρχίσει και το αγαπάει με τον καιρό, βοήθησαν και τα μέσα επικοινωνίας γι’ αυτό, έχει καταλάβει ότι το graffiti δεν είναι η αλητεία που φαντάζονταν.
-Μπορεί το graffiti να μπει σε μουσείο;
-D: Όχι! Η θέση του είναι στο δρόμο. Είναι όπως ένα ζώο σε ζωολογικό κήπο, δεν είναι ελεύθερο!
-I: Έχουν γίνει ήδη κάποιες εκθέσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, και δεν νομίζω ότι είναι τόσο κακό ιδεολογικά. Θεωρείται από κάποιους ότι το graffiti είναι μόνο παράνομο και του δρόμου. Τα εκθεσιακά κέντρα είναι άλλος ένας χώρος όπου μπορείς να δείξεις αυτά που φτιάχνεις. Το graffiti υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα στους δρόμους, παράνομο, αλλά και νόμιμο.
–Υπάρχει ιδανικός χώρος για graffiti;
–I: Ιδανικός είναι αυτός ο χώρος που το graffiti θα διαρκέσει περισσότερο και θα το δουν πιο πολλοί άνθρωποι: τοίχοι, τζαμαρίες, τρένα, ταράτσες, οτιδήποτε βάφεται. Μπορείς να βάψεις παντού, ακόμα κι εδώ που όλο το 24ωρο είμαστε σε αστυνομικό κλοιό· απλώς είναι πιο δύσκολο, οι πιθανότητες να σε κυνηγήσουν είναι περισσότερες.
–Πώς σας αντιμετωπίζει η αστυνομία;
–I: Εξαρτάται από τα κέφια του αστυνομικού. Αν έχει όρεξη θα μας τρέχει στα τμήματα, αν δεν έχει θα μας αφήσει ήσυχους και θα φύγει…
-D: Η αστυνομία τη δουλειά της κάνει. Υπάρχουν βέβαια και φορές που το παίρνουν και πιο προσωπικά το θέμα, αλλά ό,τι και να κάνουν, ξέρουν ότι δεν μπορούν να σταματήσουν το graffiti.
-Μπορείς να βάψεις σε μια περιοχή σαν τα Εξάρχεια που είναι 24 ώρες το 24ωρο σε αστυνομικό κλοιό;
-D: Σε πληροφορώ ότι τα Εξάρχεια είναι από τα ευκολότερα spots για να ζωγραφίσει κάποιος με το πάσο του!
-I: Απλά οι πιθανότητες να σε κυνηγήσουν είναι περισσότερες…
-Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι κατά τη γνώμη σας street artists στην Αθήνα;
-D: Γενικά γκραφιτάδες που επηρέασαν εμένα και το τρόπο που βλέπω τα πράγματα: Lifo crew, Β+Ζoe Ζillion, Zap, Tarifas crew, Bizarre, Frogs crew, Ιmpe+Skids, Hit crew, Icnoc, Barns+Lie, Fix crew, Heroes+Ofk και φυσικά η ομάδα μου.
-I: Ο Μute, η Ζoe, ο b, ο zap, ο lie και φυσικά ο dreykthepirate…
-Υπάρχει διαφορά στον graffiti artist και στον street artist;
-D: Για μένα δεν υπάρχει διαφορά. Αυτός που ξεκίνησε από graffiti και κάνει ίσως κάτι διαφορετικό θέλοντας να προσεγγίσει το ευρύ κοινό, graffiti συνεχίζει να κάνει. Όπως θέλει ας το πει ο καθένας, δεν έχει σημασία.
-Ε: Συνήθως ο street artist έχει περάσει από το graffiti και επίσης και τα δυο έχουν «μεγαλώσει» στον δρόμο. Αν είχαν εξελιχτεί διαφορετικά τα πράγματα, ίσως το graffiti να ονομαζόταν street art απ’ την αρχή..
-Ποια είναι η γνώμη σας για τον Banksy;
-D: Ο Βanksy είναι ο μεγαλύτερος incognito γκραφιτάς που υπάρχει! Ο τύπος είναι απλά κορυφή, λέει αυτό που έχει να πει με τον πιο πανέξυπνο ακραίο ταυτόχρονα τρόπο και δεν τον βλέπει ποτέ κανείς!
-I: Έγινε τόσο γνωστός σε ολόκληρο τον κόσμο κυρίως για την αντιεξουσιαστική του δράση, την οποία περιβάλλει έντονο χιούμορ. Νομίζω ότι σατιρίζει με πολύ πετυχημένο τρόπο την σημερινή κοινωνία τον μεγαλουπόλεων.
–Ποιο νομίζετε ότι θα είναι το μέλλον του graffiti; Θα δεχόσασταν sponsoring για να βάψετε;
–I: Το graffiti εξελίσσεται μαζί με την τεχνολογία. Πολλοί γκραφιτάδες έχουν γίνει πολύ καλοί illustrators, γραφίστες κ.λπ. Γενικά, η ποιότητα του graffiti ανεβαίνει πολύ. Σε αυτό βοηθάει το διαδίκτυο. Το graffiti έχει ήδη ξεφύγει από τον τοίχο και έχει περάσει σε άλλα επίπεδα…
-D: Το graffiti θα υπάρχει πάντα και παντού: στα τρένα, στους δρόμους, στην εξοχή, οπουδήποτε. Όσον αφορά το sponsoring, πες μου κάτι καλύτερο από το να κάνεις αυτό που αγαπάς, κερδίζοντας λεφτά. Γιατί όχι?
[φωτο: charlie makkos]
www.taxis.deviantart.com
www.flickr.com/photos/dreykthepirate
http://www.myspace.com/dreyk_the_pirate