Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου 2007

μαξ ρίχτερ

είδηση:

o max richter έρχεται στο gagarin στις 14 απριλίου με ολόκληρη ορχήστρα, σε μία από τις πραγματικά ενδιαφέρουσες συναυλίες της φετινής άνοιξης. αυτοί που τον έχουν παρακολουθήσει τα τελευταία χρόνια ξέρουν τι τους περιμένει...
στη wikipedia έχει ένα σύντομο βιογραφικό του, με αναφορά κυρίως στο έργο του, τα ίδια περίπου που αναφέρει και το site της fat cat και η σελίδα του στο myspace:
richter trained in composition and piano at university of edinburgh, the royal academy of music, and with luciano berio in florence. the info available on his own website states that his early music was basically hard-core modernism: much influenced by xenakis.
after finishing his studies, richter co-founded the contemporary classical ensemble piano circus, where he stayed for ten years, commissioning and performing works by arvo pärt, brian eno, philip glass, julia wolfe and steve reich. the ensemble was signed to decca/argo, producing five cds.
in 1996 he worked with future sound of london on their album dead cities, initially starting as a pianist but ending up working on several tracks as well as co-writing one track (titled max). richter subsequently collaborated with FSOL over a period of two years, also contributing to the album the isness. He has also collaborated with mercury prize winner roni size, with the album in the mode.
richter has released three solo albums; memoryhouse (2002), the blue notebooks (2004), and his newest release, songs from before (2006).
in 2005, richter produced the vashti bunyan album lookaftering.
στη συνέντευξη που έδωσε στο
boomkat πριν από λίγο καιρό μιλάει για τη νέα του δουλειά, τον κάφκα, το σάουντρακ που γράφει για τα ακυκλοφόρητα φιλμ του τζάρμαν και τον τρόπο που γράφει τα κομμάτια: "i always write the first thing that comes into my head, and decide later if it is any good or not (usually it isn't). the record really started to come together when I decided to use the thread of the murakami texts as a spine through it. i guess i was looking for a way to present these which felt very natural and unproduced - sort of like they were overheard rather than performed - and i think maybe the whole record has a little of that quality. a record that is overheard...".
"i enjoy working in film - it is another discipline and an exciting opportunity to collaborate with a director to make a composite that is in a way more expressive than either the image or the sound could be on its own. i've been lucky enough to be offered films over the last couple of years that allow me to do the sort of work i love to do - long may it continue!"
στο yutube υπάρχει το βίντεο για το κομμάτι του song, που τράβηξε σε απόμακρα σημεία των πυρηναίων η συνεργάτιδά του yulia mahr σε ασπρόμαυρο χοντρόκοκκο φιλμ με super-8mm τον περασμένο οκτώβριο. ο richter και η mahr έχουν συνεργαστεί επίσης στο drowning που ήταν υποψήφιο για το σκωτσέζικο βραβείο bafta 2006.
[η φωτο με τους κρόκους είναι δική του]
mhulot@dyodeka.gr