Παρασκευή, 17 Νοεμβρίου 2006

dani joss_the complete interview


«Ο Dani Joss είναι ένα όχημα. 'Η ένα πρόσχημα. Ως πρόσωπο αναζητά την ταυτότητα στη σύνθεση, πληροφορούμενος από το παρελθόν και πειραματιζόμενος με την τρέχουσα τεχνολογική δυνατότητα. Ως έννοια αντιπροσωπεύει τους καρπούς αυτής της αναζήτησης, οι οποίοι κρύβουν μνήμες, εικόνες, αινίγματα και άλυτες εξισώσεις. Εδώ και λίγο καιρό η έννοια αυτή ενσαρκώνεται στην καινούρια του δουλειά Shaper of Form». Με αυτόν τον τρόπο αυτοχαρακτηρίζεται ο πολύ αξιόλογος Έλληνας δημιουργός, απ’ τις πιο σημαντικές παρουσίες της εγχώριας σύγχρονης μουσικής σκηνής. Είναι απ’ τη Θεσσαλονίκη, αυτή τη στιγμή ζει και δημιουργεί στο Λονδίνο και το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του μόλις κυκλοφόρησε από την Poeta Negra…
Ως ακροατής ασχολούμαι από πολύ μικρός με διάφορα ιδιώματα. Η παραγωγική πλευρά ήρθε στην επιφάνεια γύρω στα δεκατέσσερά μου, δε θυμάμαι ακριβώς πώς. Θυμάμαι όμως πως, πριν πιάσω όργανο στα χέρια μου, προσπαθούσα να κάνω editing με δυο κασετόφωνα, ψαλίδι και κολλητική ταινία.
Επιρροές, δηλαδή πράγματα που έχουν συμβάλλει στο σχηματισμό της μουσικής που γράφω; Αμέτρητες! Ο κόσμος όμως κυρίως ψάχνει με τι μοιάζει κάτι, δεν είναι το ίδιο. Αν εννοείς παραπομπές (που είναι κάτι τελείως άλλο επίσης), ενδεικτικά θα αναφέρω την κατακλείδα κίνηση του circles/fingers, που παραπέμπει στο Concret PH του Ξενάκη. Υπάρχουν αναρίθμητα τέτοια στοιχεία, αλλά μέρος της εμπειρίας του ακροατή είναι να τα εντοπίσει μόνος του, εάν το επιθυμεί.
Δεν αρκεί μόνο το ταλέντο για να δημιουργήσεις. Χρειάζεται αρκετή δουλειά τόσο στη σύνθεση καθαυτή και τον πειραματισμό, όσο και στο θεωρητικό υπόβαθρο, στα συμφραζόμενα. Δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη (άρα και στη μουσική), συνεπώς η μελέτη των επιμέρους εννοιών που αποτελούν μια σύνθεση είναι απαραίτητη.
Η musique concrete; Με ενδιαφέρει γιατί οι θεωρίες που ανέπτυξαν οι Pierre Schaeffer και σια (GRM) γύρω από το ηχητικό αντικείμενο είναι διαχρονικής αξίας και έχουν εφαρμογή στη σύνθεση μέσω υπολογιστή. Κατ' επέκτασιν, προσφέρει μια μουσική εμπειρία που είναι μάλλον ξεχωριστή και δύσκολο να περιγραφεί, και κατά συνέπεια προσφέρεται για προσεκτικές ακροάσεις (μια ενασχόληση που μου αρέσει ιδιαίτερα, σε στιγμές).
Η εγκατάσταση stasis/kinesis είναι μια δουλειά υπό εξέλιξη. Στην ουσία πρόκειται για μια διαδραστική σύνθεση (σε μορφή οπτικοακουστικής εγκατάστασης) που αντλεί πληροφορίες από την κίνηση του θεατή. Ο ήχος προβάλλεται μέσω τεσσάρων ηχείων σε διάταξη κατακόρυφου επιπέδου (κατά τα πρότυπα των Ambisonics -- ίσως στο μέλλον να χρησιμοποιήσω και κυβική διάταξη). Πολλά στοιχεία είναι ακόμη υπό έρευνα, όμως, και δεν θα επεκταθώ περαιτέρω.
Στο Λονδίνο σπουδάζω Sonic Arts. Το να κάνει κανείς (Έλληνας ή μη) διεθνή καριέρα είναι μάλλον έξω από το χέρι του. Η εικόνα που υπήρχε (και ίσως υπάρχει ακόμα, σε μερικούς κύκλους) ότι το Λονδίνο ή το Βερολίνο είναι κάποιου είδους Μέκκα των τεχνών, όπου όλοι οι ασχολούμενοι με τη δημιουργική πλευρά τους θα έχουν την ευκαιρία τους, είναι παντελώς ανακριβής (έως ψευδής). Την τύχη όποιος την έχει να τη χαίρεται, αλλά μάλλον κανείς δε θα βασιστεί σε αυτό.
Το νέο άλμπουμ μου ονομάζεται “Shaper of form”. Form: όπως μορφή. Οι μορφές είναι το βασικό δομικό στοιχείο αυτής της δουλειάς. Αναφέρεται στον εαυτό της, κατά μία έννοια, ή στο τοιουτοτρόπως συνθέτειν. Σε ένα άλλο επίπεδο εκφράζει την επιθυμία μου να μην χρησιμοποιήσω γνώριμες φόρμες, αλλά να προσπαθήσω να εκθέσω το υλικό μου απογυμνωμένο. Η λέξη form σημαίνει φόρμα και μορφή ταυτόχρονα στα Αγγλικά, συνεπώς ο τίτλος είναι δύσκολο να αποδοθεί. Συμπληρωματικά, θα αναφέρω ότι "Shaper of Form" είναι ένα από τα πολλά ονόματα του ήρωα του Neil Gaiman "Sandman", από την ομώνυμη σειρά γραφικών μυθιστορημάτων. Η εν λόγω σειρά είναι υπεύθυνη για τη γέννηση πολλών στοιχείων της θεματικής γραμμής του δίσκου αυτού.
Από τις δραστηριότητές μου ως Dani Joss δεν έχω δει ούτε ευρώ ως τώρα (έχω εργαστεί όμως στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας). Αυτό πιστεύω τα λέει όλα.
Με ενδιαφέρει να συνεργαστώ με ορισμένους ανθρώπους από τη Θεσσαλονίκη προς τη δημιουργία ενός πλαισίου δράσης, δημιουργίας και αλληλοϋποστήριξης. Δεν θα αναφέρω ονόματα, η πρόσκληση άλλωστε επεκτείνεται προς κάθε ενδιαφερόμενο και ασχολούμενο με το χώρο της μουσικής, του video, του χορού, του θεάτρου, του performance art ή των εικαστικών με διάθεση συγχρωτισμού με τα πλαίσια της σύγχρονης τέχνης.
Δε θαυμάζω ανθρώπους. Αναλογίζομαι και σε περιπτώσεις παραδειγματίζομαι. Αυτό αφορά συχνά ανθρώπους από το στενό μου κύκλο. Δεν μου αρέσει να (παρα)μυθοποιώ πρόσωπα. Διευκρινίζω ότι αναφέρομαι στην έννοια του ανθρώπου σαν σύνολο. Η φύση της τέχνης την τρέχουσα χρονική περίοδο ίσως να έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να μη χρειάζονται άλλα αριστουργήματα, αντικείμενα θαυμασμού.
Σε καμία περίπτωση η προσωπική ζωή του καλλιτέχνη δεν μπορεί να είναι κριτήριο της «αυθεντικότητας» του έργου του. Η ιδεολογική βάση του καθενός μπορεί να αναφέρεται οπουδήποτε. Για αυτό και ένας δημιουργός ταυτίζεται με το έργο του κατά έννοια μόνο. Η χρήση της φαντασίας, της μυθοπλασίας και της αφηγηματικότητας πρέπει να είναι αδέσμευτη. Μου αρέσει αυτό, ότι η εικόνα δηλαδή που σχηματίζω για διάφορους δημιουργούς μέσω της δουλειάς τους είναι δική μου και δεν περιορίζεται από την πραγματικότητα.
Στην περίπτωση του Shaper of Form εκφράζω πρώτιστα την εμπειρία του ακροατή. Η επικοινωνιακή τακτική αυτής της δουλειάς βασίζεται στην υποβολή μιας εικονοπλαστικής διάθεσης. Σε αυτό βοηθούν βέβαια και περιγραφικά στοιχεία, αλλά η εικόνα καθ' αυτή ανήκει στον ακροατή (πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή η διαδικασία γίνεται με πλήρη επίγνωση της θέσης ενός ακροατή που ζει στο 2006). Με άλλα λόγια, δεν προσπαθώ να περάσω ή να εκφράσω κάτι το συγκεκριμένο, θα το θεωρούσα πολύ περιοριστικό για τη συγκεκριμένη δουλειά. Στο Liquid Photography τα πράγματα ήταν κάπως διαφορετικά (κοιτώντας και μόνο τους τίτλους), αλλά όλοι και όλα αλλάζουν.
Τα σχέδιά μου; Τα υπάρχοντα είναι μάλλον αρκετά για τώρα: Αναπτύσσω μια σειρά από καινούρια εργαλεία σύνθεσης στον υπολογιστή. Αυτά, με την ολοκλήρωσή τους, θα συμβάλλουν στο επόμενο κεφάλαιο των δραστηριοτήτων μου. Επίσης θα ήθελα να ξεκινήσω αυτό το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ δραστήριων ανθρώπων της Θεσσαλονίκης. Ίσως και αυτό να μου λείπει στην πραγματικότητα: τα συμφραζόμενα, ένα σημείο αναφοράς, ένα πλαίσιο που να είναι όσο δυναμικό και μεταλλασσόμενο όσο οι μορφές αυτής της πόλης και η μορφές της τέχνης τους.

[Ως μέλος των S.Ink έχει κυκλοφορήσει το άλμπουμ Time and Timing. Ως Dani Joss έχει κυκλοφορήσει το ep Liquid Photography και το νέο άλμπουμ του Shape of Form. Όλα στην Poeta Negra].
[Μάρτιος 2006, για τη Lifo]

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

O Danny είναι απίστευτος! Τον είχα δεί σε μια performance στην Υδρόγειο και τη θυμάμαι ακόμη. Εκπληκτική δομή σκέψης και έκφρασης και ένα καταπληκτικό φιναλε...