Κυριακή, 8 Φεβρουαρίου 2009

σβήστο το ριμάδι


~μπορεί να μην είναι η πιο καλή απ' τις ταινίες στο box του boetticher, είναι η μόνη που θυμάμαι και μπορώ να διηγηθώ κι αυτό προφανώς σημαίνει ότι είναι κι η μόνη που μου άρεσε. τόσο.
το comanche station [1960] ήταν η τελευταία ταινία που γύρισε ο budd boetticher στο σερί με πρωταγωνιστή τον randolph scott και επίσης η τελευταία με σενάριο του burt kennedy [μετά έγινε κι αυτός σκηνοθέτης]. ο 62χρονος -τότε- scott παραήταν καλοδιατηρημένος, τόσο που έπαιζε πολύ πετυχημένα τον αμέμπτου ηθικής, τίμιο, σχεδόν γενναίο και ειλικρινή 40άρη ο οποίος δεν δίσταζε να πει σε κάθε ταινία ότι φοβάται, διότι ο φόβος δεν είναι ντροπή. ο cody που υποδύεται είναι ένας ευαίσθητος, μοναχικός καβαλάρης που έχει χάσει τη γυναίκα του πριν από μια δεκαετία [του την σκότωσαν οι κομάντσι] και έχει κάνει σκοπό της ζωής του τη σωτηρία όσων αιχμαλωτίζουν οι ινδιάνοι [τους ανταλλάσσει για κάτι δέματα που δεν δείχνει τι περιέχουν]. έτσι, με μερικά δέματα και ένα όπλο αντάλλαξε και τη νάνση, αφού οι κομάντσι πρόλαβαν πρώτα να την ατιμάσουν [ο ευαίσθητος και μεγαλόψυχος cody της δηλώνει πώς αν ήταν γυναίκα του θα την δεχόταν πίσω έστω και γαμημένη και της δίνει να καταλάβει ότι στην ανάγκη το έχει το αποκούμπι].
στο μεταξύ, ο κακορίζικος μπεν εμφανίζεται μαζί με δυο νεαρούς άντρες και σχεδιάζουν: α) να σκοτώσουν τον cody, β) να σκοτώσουν τη νάνση, γ) να πάνε το πτώμα της νάνσης στον άντρα της και να τσεπώσουν τα 5 χιλιάδες δολάρια που είναι η αμοιβή [ο σύζυγος τη θέλει πίσω ζωντανή ή νεκρή και δίνει και αμοιβή], δ) να πετάξουν το πτώμα του cody, ε) να σπείρουν διχόνοια ανάμεσα στον cody και τη νάνση [της λένε ότι ο λόγος που την έσωσε ήταν να γίνει πλούσιος και όχι επειδή ήταν ευαίσθητος και αλτρουιστής].
ενώ τα σχεδίαζαν αυτά, οι κομάντσι επιτίθενται, σκοτώνουν τον έναν από τους δύο νεαρούς άντρες, ο άλλος που μένει ζωντανός παθαίνει κρίση συνείδησης και τα ομολογεί όλα στον cody, η νάνση πείθεται για τις αγαθές προθέσεις του cody και έρχονται πιο κοντά, σχεδόν γίνονται εραστές [σχεδόν, περίμενε γιατί η μοίρα τους επιφυλάσσει εκπλήξεις]. για λίγα λεπτά παρακολουθούμε ένα γουέστερν-love story που μετά γίνεται πάλι περιπέτεια σε σινεμασκόπ: ο μπεν σκοτώνει το μετανοημένο νεαρό που δεν είχαν σκοτώσει οι ινδιάνοι, ο cody σκοτώνει το μπεν, η νάνση κάνει τον cody να πιστέψει ότι βρήκε επιτέλους νέα σύζυγο μετά από μια δεκαετία. ο cody είναι σίγουρος ότι ο σύζυγος της νάνσης δεν τη γουστάρει [δεν μπορούσε να εξηγήσει αλλιώς πώς στο διάλο δεν έτρεξε να πάρει πίσω τέτοια γυναίκα απ' τους κομάντσι]. μόλις φτάνουν στο ράντσο της νάνσης εμφανίζεται ένα μικρό παιδί, πέφτει κλάμα [παιδί μου, κλπ] και στο κατώφλι βγαίνει ένας άντρας με μπαστούνι που κοιτάει στον ουρανό. ήταν ο άντρας της νάνσης ο τυφλός. τι να πει κι ο cody, κάνει πέτρα την καρδιά του, παίρνει τη φοράδα και τη μοναξιά του και πάνε στο καλό. ούτε 5 χιλιάδες ντόλαρς, ούτε νάνση. τον έφαγε η ευαισθησία.
~δεν ξέρω αν είναι ανησυχητικό, αλλά μπορώ ν' ακούσω μόνο τέτοια από προχτές:
goodbye old sleepy head / i'm packing you in like i said / take care of everything / i' m leaving my wedding ring / don't look for me / i' ll get a hand / remember darling / don't smoke in bed
julie london-don't smoke in bed